آیا قفل صادرات گوهرسنگ ها شکسته خواهد شد؟

تحسین

 

در سومین نشست از سلسله نشست های تخصصی گلدنیوز در نمایشگاه طلاوجواهر تهران میزبان جناب آقای مهندس سهراب سلیمی- مدیرکل دفتر توسعه صادرات خدمات سازمان توسعه تجارت ایران، سیدابومحمد هاشمی-مدیر طرح توسعه گوهرسنگ کشور ،دکتر مسعود کیانی- رییس انجمن صنفی گوهرسنگ ایران و خانم دکتر صادقی نایب رئیس انجمن صنفی گوهرسنگ ایران بودیم.
به گزارش گلدنیوز ، مهندس سید ابومحمد هاشمی-مدیر طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور در نشست تخصصی فرصت ها و چالش های صادرات گوهرسنگ ها گفت: صنعت گوهر سنگ ایران به عنوان هنر صنعت، یکی از صنایع معدنی ایران است.

به گفته هاشمی این صنعت با توجه به دو بعد صنعتی و هنری آن به دنبال توسعه همه جانبه خود و صنایع وابسته برای کسب سهم ۲ درصدی از ارزش بازار های جهانی گوهر سنگ ها و سهم ۱ درصدی از بازار جواهرات تا سال ۱۴۱۰ است. بر مبنای این چشم انداز، سند و طرح توسعه صنعت گوهر سنگ ها شکل گرفته است.

وی افزود: با توجه به ارزش افزوده بالایی که در صنعت گوهر سنگ ها وجود دارد می توانیم از ظرفیت های قانونی برای توسعه همه جانبه این صنعت بهره ببریم .

برنامه های ویژه برای توسعه تجارت گوهرسنگ ها

هاشمی در ادامه با تاکید بر اهمیت همکاری های مشترک هر کدام از دستگاه ها و متولیان توسعه صادرات گوهر سنگ ها بیان داشت: مشارکت با شرکت های مطرح منطقه ای و جهانی برای تراش و صادرات الماس و گوهر سنگ های قیمتی، حضور یافتن تولید کنندگان داخلی در انواع نمایشگاه های گوهر سنگ منطقه ای و بین المللی، حمایت از برگزاری نمایشگاه های داخلی، منطقه ای و بین اللملی توسط تولید کنندگان انواع گوهر سنگ، برگزاری حراجی های حرفه ای برای فروش آنلاین از جمله برنامه هایی است که در طرح توسعه گوهر سنگ ها دیده شده است تا با مشارکت سازمان توسعه تجارت ایران انجام شود.

وی اظهار داشت: اگر هر کدام از نهاد و دستگاه ها متولی به وظایف خود به خوبی عمل کنند و مشکلاتی که وجود دارد را اصلاح کنند می توانیم در قالب سند ملی توسعه گوهر سنگ کارها را پیش ببریم تا در سال ۱۴۱۰ به خواسته های خود برسیم.

هاشمی با اشاره به اینکه طرح توسعه صنعت گوهر سنگ بر مبنای یک سند ملی تحت عنوان سند ملی توسعه گوهر سنگ شکل گرفته و با حضور اندیشمندان بخش گوهر سنگ کشور در طول ۵ سال جلسات متعددی تشکیل شده است گفت: این سند وضعیت موجود کشور را بررسی کرده ولی در حوزه گوهر سنگ شفافیت کاملی وجود ندارد چرا که اطلاعاتی که مربوط به وضعیت فعلی گوهر سنگ ها است می تواند درست نباشد و یا تنها درصدی از این اطلاعات صحیح باشد.

دلیل قفل شدن صادرات گوهرسنگ ها

وی ادامه داد: چشم انداز سند ملی توسعه گوهر سنگ در دو افق ۱۴۰۵ و ۱۴۱۰ دیده شده است و بر مبنای عارضه یابی وضعیت موجود، اصلاحیه هایی نیز در آن تعریف شده است و سازمان صنعت معدن تجارت در بخش هایی از آن دخیل است و سازمان توسعه تجارت هم در بخش صادرات گوهر سنگ ها نقش خواهد داشت.

هاشمی تصریح کرد: بخش بزرگی از توسعه صنعت گوهر سنگ ها بر عهده سازمان شهرک های صنعتی است و در سند ملی توسعه گوهر سنگ ایجاد نمایشگاه های بومی، منطقه ای و بین المللی به صورت مشترک با سازمان توسعه تجارت و سازمان شهرک ها دیده شده است.

یکی از مشکلات عمده در بحث گوهر سنگ ها که باعث شده بحث صادرات گوهر سنگ ها قفل شود این است که گوهر سنگ ها در گروه چهار کالایی که به گروه کالاهای تجملاتی مرسوم بوده دیده شده است.

اگر با همراهی و حمایت دولت، گوهر سنگ ها از گروه چهار کالایی خارج شوند می توان شاهد توسعه صادرات گوهر سنگ ها باشیم. برای نیل به این مهم مکاتباتی با دولت قبلی داشته ایم و درخواست اصلاح قوانین این عرصه ارائه شده است.

تشکیل اتاق گوهر سنگ در گمرک

هاشمی با بیان اینکه تشکیل اتاق گوهر سنگ در ۵ فرودگاه دارای گمرک تخصصی از جمله فرودگاه امام خمینی برای تسهیل در ورود مواد اولیه و صدور کالا و ایجاد خانه گوهر سنگ توسط اتاق اصناف و اتاق بازرگانی را از دیگر مواردی عنوان کرد که در سند توسعه گوهر سنگ ها دیده شده است.

وی بر ضرورت اهمیت و جایگاه آموزش در توسعه صنعت گوهر سنگ ها تاکیدکرد و بیان داشت: در سند توسعه گوهرسنگ ها بخش آموزش مویرگی در سراسرکشور تعریف شده است.

با همکاری و مشارکت سازمان فنی و حرفه ای آموزش و شناخت این صنعت و آموزش تراش گوهر سنگ ها و سنگ های قیمتی پیش بینی شده است.

هاشمی در ادامه با تاکید بر اینکه کشور در حوزه گوهر سنگ ها ظرفیت خوبی دارد و عقیق موجود در کشور ما از عقیق یمن هم بالاتر خواهد بود گفت: با توجه به وجود انواع عقیق در خراسان جنوبی ، ما به دنبال این هستیم که خراسان جنوبی را به عنوان قطب عقیق معرفی کنیم.

تشکیل دپارتمان ملی گوهر سنگ در شهر فردوس

مدیر طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور اظهار داشت: تشکیل دپارتمان تراش گوهر سنگ و تبدیل آن به دپارتمان ملی گوهر سنگ در شهر فردوس از دیگر برنامه های دیده شده در سند ملی است. خوشبختانه این دپارتمان شکل گرفته و تقاضا برای تبدیل دپارتمان تراش به دپارتمان ملی گوهر سنگ انجام شده است.

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت ایجاد آزمایشگاه های مرجع تاکید کرد و بیان داشت: ایجاد آزمایشگه مرجع با مشارکت سازمان استاندارد جزء بند های سند است که جلسات برنامه ریزی برای ایجاد آزمایشگاه مرجع که بتواند مجوز تشکیل بقیه آزمایشگاه ها را صادر کند، با همراهی سازمان استاندارد برگزار شده است و با اتمام جلسات برنامه ریزی، جلسات تدوین استانداردها برای صدور مجوز برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه بند سوم استراتژی اصلاح ساختار در مورد احداث مراکز ارزیابی و اعتبار سنجی گوهر سنگ ها است گفت: اقدامات لازم برای تامین اعتبار این امر هم انجام شده است و براساس استراتژی اصلاح ساختار، ارتباط رسمی با اتحادیه جهانی گوهر سنگ و آزمایش گاه های مرجع دنیا، اعطای مجوزهای صادراتی برای صادرات گوهر سنگ ها که سازمان توسعه تجارت متولی این امر است دیده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *