کتاب مقدمه ای بر شهاب سنگ ها منتشر شد

کتاب مقدمه ای بر شهاب سنگ ها

به گزارش روابط عمومی انجمن گوهرسنگ ایران، کتاب مقدمه ای بر شهاب سنگ ها منتشر شد لازم به ذکر است این کتاب به تالیف و ترجمه از دکتر مسعود کیانی رییس انجمن گوهرسنگ ایران می باشد.

 

پیشگفتار
حمد و سپاس آفریدگار آسمان و زمین که جهان هستی را بر پا کرد و برا عرش فرمانروایی می کند و پیامبران را ستارگان راه حقیقت کهکشان بشری و پیامبر عظیم الشان اسلام را خورشید عالم تاب تمام دوران ازلی و ابدی بشر قرار داد.

از دوران نوجوانی که با قرآن مجید و نهج البلاغه حضرت امیر آشنا گردیدم کنجکاوی من پیرامون خلقت جهان هستی بیشتر و در مورد مطالعه : علم نجوم تشنه تر شدم خاطر نشان می گردد حضرت امیر در خطبه اول کتاب گران مایه نهج البلاغه به طور اعجاب آوری مانند یک دانشمند کیهان شناسی عصر حاضر به تشریح چگونگی تشکیل جهان هستی پرداخته بود که عطش یادگیری من را دو چندان می کرد. در سالیانی که رشته زمین شناسی را برای تحصیل انتخاب کردم چگونگی خلقت جهان هستی چالش ذهنی همیشگی این حقیر بود که در این میان موضوعات سنگ شناسی و ژئوشیمی سنگهای آذرین را برای پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکترا خودم انتخاب نمودم درگیری ذهنی اینجانب به گونه ای بود که حتی در زمانی که به شغل گوهرشناسی روی آوردم بخش زیادی از نمونه های جمع آوری شده توسط مردم که به آزمایشگاه محل کار اینجانب در دانشگاه خوارزمی ارسال میشد را سنگهای مشکوک به شهاب سنگ تشکیل می داد و آنها را با وسواس مطالعه می کردم متاسفانه اغلب این نمونه های ارسالی سنگهای زمینی بودند که نشان میداد جستجوگران شهاب سنگ بدون مطالعه اولیه علمی و مستتدل به جمع آوری آنها روی آوردند. اشکال اساسی کار را در آن دیدم که خیلی از این جستجوگران منبع علمی خوبی برای برای آموزش نداشته و فقط به مطالب فضای مجازی که اغلب توسط افراد نابلد و بعضا شیاد منتشر می شده است اکتفا نموده و حتی یک مقاله یا کتاب معتبر را مطالعه ننموده اند. لذا با تشویق و درخواست دوستان با تمام مشغله های کاری بخصوص مسئولیت صنفی انجمن گوهر سنگ ایران که بر عهده اینجانب بود تصمیم گرفتم کتابی علمی در مورد شهاب سنگها نوشته که مقدمه ای برای یادگیری اولیه بوده که همکاران جستجوگر و مبتدی از خواندن مطالب علمی آن بهره برده و همچنین اهالی علم بخصوص همکاران نجوم و زمین شناسی بتوانند به صورت تخصصی از مطالب بهره جویند.

چهارچوب اصلی و بخش اعظم این کتاب برگرفته از کتاب راهنمای صحرایی برای شهاب و شهاب سنگها نوشته او ریچارد نورتون و لارنس آ چیتوود می باشد و مطالبی نو و مفصل تری به آن افزوده شد و علاوه بر آن در تالیف در پاره ای موارد ترجمه و برگردان متون علمی به طور منتخب و گاه به علت اهمیت و نیاز قسمتی از و مطالب مقالات خارجی و سایتهای معتبر به طور کامل به فارسی برگردانده شده است. همچنین منابع و مآخذ مهم مورد استفاده در پایان کتاب ذکرا شده تا خوانندگان محترم از آنها بهره ببرند.

در دو فصل اول کتاب در مورد اجزا ریزتر کهکشان و نحوه شکل گیری آنها صحبت به میان آمده که شاید خواندن این مطالب برای عموم از لحاظ محتوایی نو و پیچیده باشد. در فصل های بعد شهاب سنگها به صورت عمومی ار مورد بحث قرار گرفته اند و گروه های اصلی و رده بندی آنها همراه نمونه های دستی و میکروسکوپی آورده شده که امید است مورد قبول خوانندگان قرارها گیرد و کمی و کاستی های آن را بر این حقیر ببخشایند.

در پایان از زحمات سرکار خانم دکتر سهیلا ساکی که زحمت بازنگری و ویرایش این کتاب را برا عهده داشتند صمیمانه تشکر می نمایم در پایان خواهشمند است خوانندگان و صاحب نظران محترم اینجانب را از کمی و کاستی های موجود در این کتاب مطلع نمایند تا در چاپ مجدد آن به کار گرفته شود.

دکتر مسعود کیانی
اسفند ۱۴۰۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *